tisdag 6 november 2007

Innerväggsångest

Skrev jag häromdagen att allt var klart i och med slutbeställning? Optimistiskt va?

Myresjöhus har som standard enkelgips i innerväggar. Enkelgips ljudisolerar såvitt jag förstår ungefär lika bra som toalettpapper, och är enligt min erfarenhet bara aningens roligare att hänga upp saker i än det är att peta sig ivrigt i ögat med en gaffel.

Läsning ger lösning: OSB plus gips i innerväggar, eventuellt med en tredjedel tung ull inuti väggen, skänker ljuddämpning och möjlighet att spika eller skruva upp saker i väggarna istället för att dekorera dem med mollyplugg. Näst bäst tycks vara dubbelgips, som kanske kan hålla upp något litet med en x-krok eller två, och ljudisolerar rejält.

Budet från alla jag pratat med är "Vad du än gör, sätt upp OSB bakom gipset! Du kommer att ångra dig annars!" och jag är tämligen övertygad om att det är alldeles sant. Extrakostnad på 52' (vilket enligt de byggare jag pratat med är ett "intressant" pris) gjorde plötsligt dubbelgips till ett mer lockande alternativ. Eftersom gips är så mycket mer lättjobbat än den besvärliga osb-skivan som ju måste sågas, gubevars, så är det ju "mycket billigare!". Endast 44' bleve det då. Gah.

Så just nu vet vi att vi vill ha dubbla skivor i innerväggarna, vi har en prisuppgift från husleverantören som ligger 100-150% över de priser jag får från hantverkare och känslan (redan innan vi skrev på slutbeställningen) av att det priset är orubbligt. Egna hantverkare är inte ett alternativ vid totalentreprenad och enkelgips är... Nja.


Sa jag innerväggsångest?

Inga kommentarer: